یادگیری را با آماده‌سازی ذهنی شروع کنید

  • نویسنده فاطمه صباح
  • دسته بندی مقالات
  • منتشر شده در 03 اردیبهشت 1399
  • دیدگاه 0
  • بازدید 3358
یادگیری را با آماده‌سازی ذهنی شروع کنید

میلیون‌ها دانش‌آموز در سرتاسر جهان همه‌ساله برای پشت‌سرگذاشتن دوره‌های آموزشی تلاش می‌کنند. این شبکه‌ی بزرگ شامل تحصیلات تکمیلی و دوره‌های غیرآکادمیک نیز می‌شود؛ اما بررسی تفاوت‌ بازدهی افراد در یادگیری همواره یکی از موضوعات جذاب محققان کیفیت یادگیری بوده است. در ادامه نگاهی به اهمیت آماده‌سازی ذهن در بهبود یادگیری می‌اندازیم.

باید به این نکته توجه داشته باشید که ذهن همیشه در حال تغییر است. یادگیری یکی از شاخصه‌های بزرگ تغییر از فضای خالی معلومات به فضای تثبیت‌شده‌ی آن است. بنابراین محدوده‌ی یادگیری مشخصی به‌صورت پیش‌فرض برای ذهن تعریف نشده است و همه‌چیز به فرایند یادگیری شما بستگی دارد. شناخت این ویژگی تأثیرگذار باعث می‌شود از نوعی خودشناسی برای شناخت فرایند بهینه استفاده کنید. در مدیریت تغییرات ذهن، تأثیرگذاربودن طبقه‌بندی و فرایندمحور‌بودن یادگیری به‌خوبی نمایان می‌شود.

یادگیری، خالی از اشتباه و شکست و چالش‌های نامنتظره نیست. اصل مهم در افزایش بازدهی یادگیری، توانایی حل مسئله و برون‌رفت از چالش‌هاست. پاسخ درست‌دادن به همه‌ی سؤالات یک پرسشنامه شاید معیار عالی برای یادگیری به نظر برسد؛ اما پژوهش‌های تجربی فرایند یادگیری نشان می‌دهد که یادگیریِ حاصل از اشتباهات، ماندگارتر از یادگیری تثبیت‌نشده‌ی تک‌مرحله‌ای است که از محک یک‌دوره‌ایِ پرسشنامه، موفق بیرون آمده است. شناخت اهمیت اشتباهات در یادگیری و طبیعی‌دانستن آن‌ها یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری است. پذیرش اشتباهات و چالش‌ها مزیت بزرگ دیگری برای یادگیری دارد و آن تلاش برای به‌دست‌آوردن روش‌های جایگزین برای حل این چالش است که به‌صورت هم‌افزا مسیر‌های یادگیری ذهنی جدید ایجاد می‌کند.

امتحان‌کردن رویکرد‌های مختلف برای یادگیری، یکی دیگر از موارد افزایش‌دهنده‌ی ضریب یادگیری است. این روش تفاوت‌های بسیاری با آزمون و خطای بی‌هدف دارد. در این نوع آزمون‌ها در حال سنجش دستیابی به یادگیری بهینه از طریق روش‌های کارامدی هستید که قبلاً بر اساس الگو‌های یادگیری یا توسط سایر افراد اجرا شده است. اندیشمندی می‌گوید: «تحقیقات جدید در زمینه‌ی کارایی ذهن نشان می‌دهد که یافتن رویکرد جدید یادگیری که به نسبت رویکرد‌های قبلی چندبعدی‌تر و خلاقانه‌تر باشد، یادگیری افراد را تا 20درصد افزایش می‌دهد.» این رویکرد خلاقانه‌ی چندجانبه در این تحقیقات، در افزایش کارایی یادگیری ریاضیات و اقتصاد و زبان دوم برای دانش‌آموزان اثبات شده است.


دیدگاه کاربران


برای ارسال دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید. ورود یا ثبت‌ نام